Van snuffelstage tot succesconcept
Jaaps reis van 2007 tot 2022
Als ik vandaag de dag kijk naar de onderneming die ik – samen met Kevin – run, dan zie ik een organisatie die groter, veelzijdiger en ambitieuzer is dan het bedrijf waar ik in 2007 begon. En tegelijkertijd is er ook veel hetzelfde. Graag neem ik jou mee in de reis die ik van 2007 tot 2022 heb afgelegd.
Precies 25 jaar geleden, als 14-jarig jochie, zette ik mijn eerste voetstappen in het kantoor van DO-IT Automatisering. Ik kwam hier snuffelstage lopen en was door mijn vader hierheen gestuurd. Hij zag namelijk dat ik al veel aan het klooien was met computers (oké, vooral spelletjes spelen) en vond dat ik maar ‘iets met computers’ moest doen. “Kijk maar of je het leuk vindt” was zijn simpele, maar geruststellende boodschap.
Meerdere baantjes bij DO-IT Automatisering
En leuk vond ik het zeker! In de jaren erna slaagde ik voor de mavo en ging ik mbo doen. En ook daar deed ik mijn stage bij DO-IT Automatisering. Mijn vader was met zijn bedrijf klant bij Johan en Ilco, de oprichters van DO-IT Automatisering, dus die leerplek was zo geregeld. 😉
Na het mbo dacht ik: “hmm, ik kan nog steeds helemaal niks” en ging toen hbo doen. Doordeweeks was ik druk aan het studeren, maar in de weekenden werkte ik als verkoper in de winkel van DO-IT Automatisering. Daar verkochten ze onder andere computers, cartridges en laptops. En in de vakanties werkte ik doordeweeks ook nog eens op de reparatieafdeling.
Liever bij een klein bedrijf
Tijdens mijn hbo-opleiding deed ik mijn eindstage bij Atos Origin, destijds een van de grootste ICT-dienstverleners van Nederland. Na mijn afstuderen kon ik daar blijven werken, maar ik maakte bewust de keuze om aan de slag te gaan bij een kleiner bedrijf. Ik wilde per se met een leuk, betrokken team werken. Ik begon dan ook bij DO-IT Automatisering als netwerkspecialist. Én ik ging als ontwikkelaar aan de slag bij DO-IT Online, de nieuwe tak die Kees had opgezet na zíjn stage bij DO-IT Automatisering.
Na een maand of vijf ben ik volledig overgestapt van DO-IT Automatisering naar DO-IT Online. Samen met Kees maakte ik websites en webshops. Een van onze eerste klanten was een aanbieder van mortuarium-artikelen. Ik deed zowel backend als frontend. Even later kwam Tom er bij als designer en frontender, waardoor ik mij meer kon richten op het bouwen van de websites.
Het ondernemerschap lonkte…
Rond 2009 voerde ik een aantal gesprekken met Kees. Ik wist immers niet of ik hier nog langer op m’n plek was, ik wilde misschien tóch naar een groter bedrijf, meer sparren of misschien wel meer richting het ondernemerschap binnen DO-IT Online. Kees wilde me niet weghebben en uiteindelijk, na gesprekken met Kees, Johan en Ilco, kocht ik aandelen in DO-IT Online en waren we alle vier eigenaar. Ik was opeens een échte ondernemer geworden!
Ondertussen gingen we gewoon lekker door met websites bouwen. We deden wat er op ons pad kwam en dachten niet te veel na over wat we wel en wat we niet deden. We benaderden natuurlijk ook proactief bedrijven, maar wat we konden en tegenkwamen, pakten we aan.
Ugly Website Detector
Kees en ik hadden een ‘Ugly website detector’ gemaakt, een programmaatje waar we tienduizend bedrijven uit de regio in hadden gezet. Elke keer dat we het programma opstartten kwam er een website tevoorschijn en met één druk op de knop bepaalden wij of we deze website lelijk, gewoon of prima vonden. Een belbureau maakte afspraken voor ons bij organisaties waar wij verbeteringen zagen voor de website.
We hadden snel een mooi portfolio van klanten en waren elke dag druk met websites en maatwerkapplicaties. Kees deed met name de commerciële kant, ik de technische kant. Simpelweg omdat dat de dingen waren we het beste in waren. Kees kon als geen ander websites en applicaties verkopen, terwijl ik mezelf helemaal thuis voelde aan de ‘achterkant’ van de website. Lekker sleutelen en tweaken tot het klopte.
Tom, Simon en Marc
In 2012 bereikten we een mooie mijlpaal, toen we het gebouw van DO-IT Automatisering verlieten en in ons eigen (huur)pand trokken! En wat éxtra mooi is aan die periode, is dat Tom en Simon er toen ook al bij waren en nu nog stééds werken voor BIG FAT Internet. Dat is echt iets waar ik heel trots op ben.
Een andere oudgediende, Exapps-teamleider Marc, kwam er een jaar later bij. Hij was onze eerste echte, volwaardige programmeur die ik naast me kreeg. De dingen die ik al die jaren in mijn eentje deed, deed ik nu met iemand naast me, die me zo hielp en expertise toevoegde.
De geboorte van Doit Online Media
In 2014 vond een andere grote verandering plaats: we veranderden onze naam in Doit Online Media, om nog beter weer te geven wat we deden. Van hieruit zijn we als bedrijf verder gegroeid en op een gegeven moment kwam daar ook marketing bij.
In die paar jaar erna groeiden we gestaag door en deden we wat we altijd al deden. In 2018 trokken we in een nieuw pand, aan de Exa 59 waar we tot op de dag van vandaag zitten, en een jaar later richtten we ons steeds meer op marketing en zetten we vol in op de optimalisatie van ons eigen bedrijf. We hadden op een gegeven moment zoveel mensen in dienst, dat we wel lijnen moesten uitzetten. De bedrijfsprocessen moesten geoptimaliseerd worden, we moesten meer zicht krijgen op de projecten die we uitvoerden. Vroeger boekten we bijvoorbeeld helemaal geen uren, maar dat werd nou echt noodzakelijk. Op die manier kregen we meer grip op wat we nou eigenlijk deden en konden we daardoor echt stappen maken.
Exapps als nieuw label
In 2019 besloten we om onze programmeurs en hun projecten, die draaien om maatwerkoplossingen om de bedrijfsprocessen van de klant te optimaliseren, onder een eigen label onder te brengen. Exapps was geboren. We kozen hiervoor omdat we meer zichtbaarheid wilden voor deze tak van sport. We waren ook nieuwsgierig: wat nou als we dit zo aanpakken, wat gaat er dan gebeuren?
De eerste jaren hebben we niet veel gedaan met de branding en positionering, mede door corona en een focus op andere zaken binnen onze organisatie. Het is eigenlijk pas sinds vorig jaar, toen de Exapps-collega’s naar hun eigen kantoor aan de overkant van de straat (Exa 10) verhuisden, dat we écht naar buiten treden als Exapps. In 2019 voelde vrijwel elke Exapps-programmeur zich een collega van Doit Online Media, nu voelen ze zich – terecht – echte Exappsers. Ze dragen met trots hun Exapps-polo’s en zijn blij met hun eigen pand (en bar, dat speelt ook mee. 😉)
De verhuizing en positionering van Exapps ging gepaard met het 15-jarige bestaan van Doit Online Media en dát was weer aanleiding om afscheid te nemen van die naam. Onder de naam van Wij zijn WEB gingen we verder met drie labels: Warempel, Exapps en BIG FAT Internet.
Binnenkort leg ik op mijn LinkedIn-profiel uit hoe we verder zijn gegaan vanaf 1 mei 2022, want er is sindsdien een hoop gebeurd!