Ga naar de inhoud
Nieuws

Achter de schermen bij kerstactie 2022

11 april 2023
Achter de schermen bij kerstactie 2022

Zoals elk jaar organiseerde Wij zijn WEB ook in 2022 weer een kerstactie: een uniek project waarbij we al onze expertise en creativiteit inzetten om op een ludieke manier onze klanten te bedanken voor het afgelopen jaar. Dit jaar zetten wij echter niet de klanten, maar een goed doel centraal: stichting Het Vergeten Kind. Lees hier hoe het er tijdens de kerstactie van 2022 achter de schermen aan toeging.

Op woensdag 5 oktober 2022 was het zover: de officiële aftrap van de jaarlijkse kerstactie. Sommigen waren pas net een paar weken terug van vakantie en kersverse vader Henoch kwam er in zijn ouderschapsverlof zelfs speciaal voor naar kantoor. De kerstactie is dan ook een jaarlijks terugkerend project waar veel collega’s naar uitkijken.

Tijdens een door designer Tom ingelaste brainstorm zaten verschillende creatieve koppen van de verschillende Wij zijn WEB-labels (Warempel, Exapps en BIG FAT Internet) bij elkaar. Aanwezig waren: Kees, Jaap en Kevin (directie), Luc, Marije, Anne en Henoch (Warempel), Tom en Koen (BIG FAT Internet) en Tim (Exapps).

Zo kwamen we op Het Vergeten Kind

Daar waar we in de voorgaande jaren op creatieve en unieke wijze klanten bedankten voor de samenwerking van het afgelopen jaar, wilden we in 2022 iets anders doen. Iets constructievers. Het was in een periode waarin heel wat mensen het lastig hadden, onder andere door de gestegen brandstofkosten en consumentenprijzen. Het was Jaap die opmerkte dat veel gezinnen geen geld hebben om hun kind wat eten of drinken mee te geven naar school. Kevin noemde toen stichting Het Vergeten Kind en al snel was iedereen het erover eens dat dít het goede doel zou worden.

Wind-licht

Omdat we onze jaarlijkse actie altijd rond kerst lanceerden, wilden we deze actie ook rond dat thema houden. We dachten aan de donkere dagen voor kerst, juist voor al die vergeten kinderen, en vonden het mooi als wij hen wat licht konden verschaffen. Zo kwamen we op het idee dat men een lichtje kan laten branden voor het vergeten kind. Maar hoe krijg je zo’n lichtje aan?

Een van de ideeën was om bezoekers in hun mobiel te laten blazen. Technisch gezien gaat het dan niet om het feit dat je blaast, maar dat je geluid maakt in de buurt van de ingebouwde microfoon. Het geluid kan een actie triggeren en in dit geval betekent dat je, door drie keer in de mobiel te blazen, energie opwekt en zo een lampje in de kerstboom aankrijgt. Elk aangestoken lichtje hield in dat wij twee euro aan stichting Het Vergeten Kind zouden doneren.

Zo ontstond ook de naam van de actie: windlichtje.nl. Door wind ontstaat een lichtje in het soms donkere bestaan van kinderen.

Makkelijker gezegd dan gedaan

Snel werden de taken verdeeld. Warempel stortte zich op de content en promotie, BIG FAT Internet maakte en ontwierp windlichtje.nl en Exapps zorgde ervoor dat het blazen werkt, dat men reacties kan achterlaten in het gastenboek en dat men extra geld kan doneren via een iDEAL-transactie.

Het allerbelangrijkste van de website – blazen om een lichtje op te wekken dat geld oplevert – bleek uiteindelijk toch makkelijker gezegd dan gedaan. Backend-developer Tim had weliswaar snel voor elkaar gekregen dat windlichtje.nl iets deed als men de microfoon van de mobiel gebruikte, maar dit bleek helaas niet op elke mobiel te werken.

Tijd voor een fallback!

Hij had een script geschreven dat het blazen detecteerde en omzette naar een beweging van de windmolen op windlichtje.nl. Maar niet iedere telefoon heeft dezelfde microfoonsterkte. Tim legt uit: “om dit op te lossen heb ik in realtime gekeken naar de gemiddelde frequentie. Een frequentie bestaat iedere milliseconde uit een reeks van zo’n 500 getallen. Om de paar milliseconden checkte ik het gemiddelde van die 500 getallen, om zo een gemiddelde te verkrijgen over ongeveer 50 milliseconden. Op basis daarvan – met nog wat tweaks voor iOS ten opzichte van Android en een gemiddelde blaasduur voor X seconden boven een bepaalde gemiddelde frequentie – werd het blazen getriggerd en ging de molen draaien.”

In de praktijk merkten we dat het niet bij elke mobiel meteen goed ging. Om dit op te vangen werd er een alternatief ontwikkeld. “Als de microfoon uitstond voor meer dan zes seconden óf als er twintig seconden lang niet hard genoeg werd geblazen, dan werd de fallback ingezet. Door te swipen over het scherm kon de windmolen alsnog draaien en het lichtje laten branden. Deze functie hadden we al eens bij een vorige kerstactie ingebouwd en het was dus niet moeilijk om dit ook nu weer werkend te krijgen.”

Frontend en content

Dat is het backend-gedeelte. Op frontend-gebied was ondertussen Koen druk bezig met het inrichten van de website. Hij werd hierbij gebriefd door Tom, die als designer had bepaald hoe windlichtje.nl eruit zou komen te zien. Koen realiseerde wat Tom voor ogen had en tijdens gezette tijden checkten we met z’n allen in een testomgeving hoe de website er op dat moment uitzag. Zo kreeg de website beetje bij beetje steeds meer vorm én inhoud.

Anne, Henoch en Marije waren verantwoordelijk voor de teksten op windlichtje.nl en maakten, in samenwerking met onze stagiair Jeroen, ook de socialmedia-posts die iedereen informeerden over de kerstactie. Ook namen zij contact op met diverse media, organisaties en instanties om extra ruchtbaarheid te geven aan onze actie.

We hielden elkaar elke week op de hoogte, zodat elk van ons wist waar iedereen was in het hele proces. Op sommige onderdelen werkten we nauw samen, terwijl op andere vlakken de een pas wat kon doen als de ander zijn of haar gedeelte had afgerond. We hadden uiteraard met een deadline te maken, het moest in december live zijn, dus we konden gericht aan de slag en elkaar scherp blijven houden.

Van begin tot eind een Wij zijn WEB-project

Windlichtje.nl was volledig uit ons brein ontsproten. Er bestond dus geen basis, we hadden geen concreet voorbeeld om op terug te vallen of naar te verwijzen. We moesten over alles nadenken en ook áán alles denken. Van het design van de favicon en het hamburgermenu (op zowel mobiel als desktop) tot de verschillende stappen die de bezoeker doorloopt als hij een extra donatie doet. Elk van die stappen moest worden geprogrammeerd, ontworpen en helder beschreven. Dit had als eindresultaat een prachtige wisselwerking tussen Warempel, Exapps en BIG FAT Internet, waarbij elk label zijn specifieke expertise inbracht.

Het eindresultaat was een prachtige wisselwerking tussen Warempel, Exapps en BIG FAT Internet!

Toen de website live kon, was het natuurlijk zaak om zo veel mogelijk mensen hier op te wijzen. Immers: hoe meer mensen de website bezoeken, hoe meer mensen blazen, hoe meer geld we ophalen voor het goede doel. We zetten hierbij onze uitgebreide netwerk in van klanten, partners, familie en vrienden.

Lokale influencers

We haalden de lokale kranten en maakten filmpjes waarin collega’s als Jaap, Luc en Laureen voor de camera in hun mobiel bliezen en kijkers opriepen om mee te blazen. Ook wisten we niemand minder dan Luciën van Riswijk, de burgemeester van Zevenaar, voor de camera te krijgen! Net als de voorzitter van OBW, de oud-voorzitter van Lindus en opkomend autocoureur Mex Jansen. Zij deelden hun blaasfilmpjes in hun eigen netwerk en zo ging het als een lopend vuurtje door de regio.

Op kantoor zagen we de teller oplopen en het hield maar niet op. Al snel waren we door ons eigen blaasbudget (van 2500 euro) heen en konden we gelukkig terugvallen op het budget dat door andere bedrijven was vrijgemaakt. Hierdoor kon men rustig doorgaan met blazen en geld ophalen. Er waren echter ook heel wat mensen en organisaties die zélf geld doneerden.

Trots op elke euro

Al met al wisten we aan het eind van de rit maar liefst €3.654 op te halen met z’n allen. We zijn trots op elke euro die bij elkaar is geblazen én gedoneerd door particulieren en bedrijven. We kijken terug op een meer dan geslaagde kerstactie en kunnen niet wachten op de eerste brainstorm voor de kerstactie van 2023…

Petra Odenthal, relatiemanager van Het Vergeten Kind, krijgt de cheque overhandigd door onze directeur Kevin.
Petra Odenthal, relatiemanager van Het Vergeten Kind, krijgt de cheque overhandigd door onze directeur Kevin.

Kom je bij ons werken?

Zie je die knappe koppen hierboven? Dat is ons team. Een mooie mix van geniale codekrakers, creatieve geesten, scherpe woordkunstenaars en slimme strategen. (Wees gerust, er werken hier meer vrouwen dan op de foto staan.)

We groeien hard én we zijn ambitieus. Daarom zijn we op zoek naar nóg meer knappe koppen om ons team te versterken. Dus, waar wacht je nog op? Bekijk snel onze openstaande vacatures.